Thursday, March 15, 2018

SELAMAT TINGGAL HENTIAN PUTRA...

Hentian Putra. Cukup sinonim dengan perantau2 dari Pantai Timur khususnya dari Terengganu dan Kelantan termasuklah aku. Sebagai penumpang setia, tidak pernah terkira berapa kali aku naik dan turun bas ekspres di hentian ini. Hentian Putra bagaikan rumah kedua bagiku.

Masih terngiang-ngiang di telingaku hiruk pikuk dan hingar bingar deruman injin bas juga telatah dan gelagat para penumpang yang sabar menanti bas pilihan mereka utk menuju ke destinasi masing2.

Paling meriah apabila tiba musim perayaan khususnya Hari Raya Aidil Fitri dn Aidil Adha, maka berpusu-pusulah para perantau berkampung di sini. Banyak jugalah coretan lucu dan pilu menjadi diari hidup anak rantau. Ada yg ditipu ulat tiket, ada yg tertinggal bas malah ada yang tersalah bas! Tak kurang juga ada yg bertemu jodoh dan pasangan hidup di sini.

Paling kuingati kata-kata pengumum ketibaan bas-bas yang menyebutnya dengan gaya bersahaja;

"Kepada pemegang2 tiket bas ekspres Transnasional menuju ke Kemaman, Dungun dan Kuala Terengganu, jam 10 malam, bas anda telahpun tiba dan berada di lorong kanan di hadapan sekali."

Satu lg pengumuman yg mencuit hati berbunyi;

"Kepada para penumpang, sila cari bas anda sendiri kerana bas-bas tersebut tidak mengenali anda!!,"

Setelah beroperasi berpuluh-puluh tahun lamanya, tahun 2014 menyaksikan detik-detik akhir Hentian Putra menoktahkan khidmatnya. Yang pasti memori tidak akan berlalu pergi tanpa kita melaluinya..

Kini, Hentian Putra hanya tinggal kenangan....



No comments:

Post a Comment