Tuesday, March 27, 2018

NOSTALGIA KERETAPI BUKIT BESI

SIRI KENANGAN SILAM

NOSTALGIA KERETAPI BUKIT BESI

Ramai yang tidak tahu bahawa di Terengganu, Dungun adalah satu-satunya daerah yang mempunyai perkhidmatan keretapi di zaman silam. Ia bermula pada tahun 1930 apabila lombong bijih besi mula dibuka di Bukit Besi dan berakhir pada tahun 1970.

Bukit Besi atau nama lamanya Bukit Batu Besi sangat terkenal di waktu itu dan menjadi tumpuan pelbagai bangsa mencari rezeki disebabkan aktiviti perlombongan yang begitu rancak.

Bandar Bukit Besi ini terletak kira-kira 30km dari Dungun dan dihubungkan oleh Lebuhraya Pantai Timur (LPT) melalui jajaran Lebuhraya Jerangau Jabor.

Selepas aktiviti perlombongan dihentikan pada tahun 1970, secara beransur-ansur juga perkhidmatan keretapi ini ditamatkan. Keriuhan dan kesibukan para pekerja dan penumpang mula lenyap. Yang tinggal kini hanyalah beberapa monumen dan kesan sejarah sebagai bukti kewujudan aktiviti perlombongan.

Sekitar tahun 70an dan 80an, landasan keretapi masih boleh dilihat dari Bukit Tebuk melalui jajaran Nibong Stesen, Sekolah Menengah Agama Sultan Ismail, Kg Alor Jejawi, Perumahan Jln Merbok, Pasar Malam Sura Gate hingga ke bandar Sura Gate dan seterusnya ke Pantai Teluk Lipat.

Difahamkan, Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (KETENGAH), kerajaan Terengganu dan pihak berkuasa tempatan sedang berusaha untuk menjadikan Bukit Besi sebagai Bandar Sejarah menjelang tahun 2030 apabila siapnya sistem Rangkaian Keretapi Pantai Timur (ECRL).

Ikuti blog saya Http://malimrindu.blogspot.com



No comments:

Post a Comment