Wednesday, April 24, 2019

🔵 KG BARU YANG KUKENAL
> Kampung Melayu terakhir di Kuala Lumpur

What? SETINGGAN! Biar betik? Menteri bilang rumah-rumah tradisi Melayu di Kg Baru tidak terurus dan memalukan pelancong asing jika mereka berkunjung ke kampung di tengah Kuala Lumpur itu. Macam SETINGGAN kata Pak Menteri. Mengarut! Nonsense kata omputih!

Aku pernah tinggal selama 10 tahun bersama rakan-rakan seperjuangan dalam media arus perdana di Flat PKNS Blok B di  Kg Baru dari tahun 1993 hingga 2003 sebelum berpindah ke Taman Dagang, Ampang.

Sebelum berhijrah ke Kg Baru, aku tinggal di Selayang Baru, Selangor - tempat aku membesar.

Walaupun aku bukan anak jati Kg Baru, aku bangga kerana pernah menjadi sebahagian komuniti Kg Baru. Aku meraih banyak pengalaman, kenal ramai orang dan pelbagai cerita suka dan duka aku lalui selama 10 tahun.

Selama aku jadi wartawan, Kg Baru inilah yang menjadi sumber inspirasi dan ilhamku.

Memang tiada bangunan pencakar langit di Kg Baru. Yang ada hanyalah rumah-rumah tradisi Melayu yang masih teguh bertahan dalam kepesatan arus pembangunan.

Sesetengah pemilik rumah yang berduit pula mengubahsuai rumah menjadi lebih moden dan selesa untuk disewakan kepada orang luar. Dapatlah juga side income.

Aku berbangga kerana Kg Baru satu-satunya kawasan orang Melayu yang masih kekal bertahan di tengah-tengah Kota Metropolitan Kuala Lumpur biarpun dihimpit dan dipagari bangunan pencakar langit.

Kalau nak cari makanan atau lauk pauk orang Melayu, datanglah ke Kg Baru. Pelbagai gerai dan warung serta restoran menyediakan beraneka jenis lauk pauk dan makanan tradisi Melayu. Sedap dan harga pun berpatutan.

Kg Baru perlu kekal dengan imejnya sekarang. Di situlah para pelancong dapat melihat gaya hidup dan budaya orang Melayu walaupun mungkin tidak sehebat pengalaman berada di kampung-kampung tradisi di luar Kuala Lumpur.

Pelancong datang ke Kg Baru bukan nak tengok bangunan tinggi, rumah banglo atau premis yang moden. Mereka ingin merasai pengalaman berada dalam kampung Melayu.

Jadi mengapa perlu ditransformasikan Kg Baru semata-mata kerana nak tayang pada pelancong asing? Kalau betul nak modenkan Kg Baru, sikit-sikit sudahlah. Jangan ada udang di sebalik mi pulak cadangan menteri tu!

No comments:

Post a Comment