Sunday, November 25, 2018

NASI DAGANG TERENGGANU KITA

NASI DAGANG



Sudah menjadi kelaziman bagi warga Terengganu bersarapan Nasi Dagang - juadah tradisi Terengganu sejak zaman dahulu kala.

Di Terengganu, Nasi Dagang bukan hanya dinikmati di waktu malah boleh dimakan bila-bila masa samada pagi, tengahari, petang maupun malam.

Nasi Dagang versi Terengganu ni berbeza dengan Nasi Dagang Kelantan. Berbeza dari segi nasi dan juga lauknya. Nasi Dagang Terengganu berwarna putih, beras biasa dicampur dengan beras pulut manakala di Kelantan nasinya berwarna perang kemerahan.

Lauk Nasi Dagang Terengganu berwarna kemerahan tetapi di Kelantan ia berwarna kuning gelap sedikit, namun lauknya tetap sama menggunakan Ikan Tongkol (orang Terengganu sebut ikan Aya-sebutan Aye). Sesetengah tempat ikan tongkol juga disebut Ikan Kayu sebab saiznya yang besar dan isinya kental.


Ikan Tongkol/Aya

Ada beberapa restoran dan warung yang menyediakan Nasi Dagang yang sedap dan lazat jika anda berkunjung ke Terengganu khususnya di daerah Kuala Terengganu.

Antaranya ialah Nasi Dagang Kak Pah di Batu Buruk, Nasi Dagang Kampung Atas Tol, Nasi Dagang Kak Jah Bukit Besar, Nasi Dagang Ngah Chendering, Nasi Dagang Warisan tepi stesen minyak Shell Batu Buruk.



No comments:

Post a Comment